Veluwe randmeren

Veluwe

Het nieuwe jaar staat voor de deur, het is ijskoud buiten maar wij gaan nog heel even terug naar een stukje zomer van dit jaar. Lekker toch! Een paar dagen voor vertrek naar Rock Werchter checken we bij weer-online de weersvoorspelling. Als deze klopt dan kunnen we de regenjas wel inpakken. Aäron ziet een prijsvraag staan en denkt, ach waarom niet. Ze vragen naar de gemiddelde dagtemperatuur van een plaats in Nederland. Een paar dagen later krijgen we al een e-mail dat we tussen de prijswinnaars zitten. Aangezien spam ook niet altijd even eenvoudig van een normaal bericht te onderscheiden is dachten we in eerste instantie: Yeah right, het zal wel! Maar alles bleek te kloppen: U heeft een 3 daags hotel arrangement gewonnen! We mochten zelf een datum bepalen en kiezen uit 7 hotel locaties. Een weekend uitwaaien in eigen land, top!

Uitzicht over het Nuldernauw

Na een telefoontje met het door ons uitgekozen hotel aan het Veluwemeer is alles geregeld. Onze prijs bestond uit een standaard kamer inclusief ontbijtbuffet & parkeren. Na wat Google speurwerk bellen we terug naar het hotel om te vragen of we onze kamer kunnen omzetten naar een kamer mèt uitzicht over het Nuldernauw, één van de Veluwerandmeren tussen Gelderland en Flevoland. Ook dat is allemaal geen probleem en zo gaan we voor een meerprijs van €30 lekker een weekendje weg.

Het laatste stukje van de Nuldernauw met in het midden het Postillion Hotel

Postillion Hotel Amersfoort

Veluwe randmeren van boven

Onderstaande luchtfoto nam Aäron tijdens een kleine wandeling. Dit is één van de Veluwe randmeren die zijn gecreëerd na de inpoldering (drooglegging) van het IJsselmeer. In totaal zijn er vier Nederlandse randmeren die behoren bij dit zuidelijke deel van het IJsselmeer: Het Veluwemeer, Nuldernauw, Drontermeer & het Wolderwijd.

Het smalste Veluwe randmeer tussen Gelderland en Flevoland.

Veluwe randmeren luchtfoto

Tijdens onze wandelingen langs verschillende Veluwerandmeren zien we veel activiteit op en rondom het water. Watersporters, pleziervaart, vissers, fietsers en wandelaars genieten ieder op hun eigen manier van dit mooi stukje natuur.

Strandpaviljoen Telstar Surfclub

Bij strandpaviljoen Telstar Surfclub zagen we veel windsurfers en kitesurfers. De surfclub heeft een groot beschut terras waarop gezellige loungebankjes staan. Hier heb je schitterend uitzicht op het Wolderwijd.

Drankje doen bij strandpaviljoen Telstar Surfclub

Veluwe Telstar Surfclub

Bezoekje aan Hanzestad Elburg

Het stadje Elburg ligt op korte afstand van ons verblijf in Putten. Deze belangrijke vissersplaats lag tot 1932 aan de Zuiderzee. Door de bouw van de Afsluitdijk werd de Zuiderzee gesplitst in de Waddenzee en het IJsselmeer (later werd het Markermeer nog afgesplitst) waardoor de afstand tot het open water enorm vergroot is. Toch is het visserijverleden nog steeds goed te zien als je door de stad loopt.
Bij verschillende huizen hangen de visnetten nog trots aan de voorgevel en de oude houten botters liggen nog steeds in de haven. Ze zijn niet alleen mooi om te zien, vanaf april tot eind oktober kun je er nog op meevaren.

Elburg

De rijke historie in de Hanzestad Elburg is nog overal zichtbaar, binnen de stadsmuren alleen al bevinden zich 250 monumenten.
Wat is een Hanzestad eigenlijk?

In de middeleeuwen besloten kooplieden rond de Noord en Oostzee te gaan samenwerken. Ze sloten een handelsverbond…een Hanze. In de eeuwen daarna kwamen er steeds meer steden bij. Door samen te werken in een verbond probeerden ze hun handel dus te beschermen en uit te breiden. Ook maakten de Hanzesteden prijsafspraken waardoor er enorme hoeveelheden producten gekocht en verkocht konden worden, wat natuurlijk voordelig was. De rivieren en de zee vormden dus een belangrijke schakel in het vervoer van handelsproducten zoals granen, zout, kaas en boter.

Elburg stadsmuur

Een Hanzestad zoals Elburg is helemaal ommuurd. Je kon er in die tijd niet zomaar in of uit. Je moest je eerst melden bij de poortwachter en die besliste dan of je naar binnen mocht. Op de achtergrond zie je een van de mooie stadspoorten van Elburg. Huizen werden tegen de stadsmuur aangebouwd. Ook bouwmeesters, schilders en dichters vestigden zich in Elburg en zorgden voor een bloeiperiode op artistiek gebied. Wanneer je door Elburg wandelt waan je je even in de middeleeuwen.

De middeleeuwse stadspoort in deze vierkante vissersstad

Elburg stadspoort

Als je Elburg binnenloopt zie je meteen de met water omringde oude stadswal. Op een van de vele pleintjes eten we gebakken vis in de zon! Het is leuk om door de stad te struinen, er zijn veel smalle steegjes en prachtige doorkijkjes. Zeker de moeite waard!

Veluwezoom

Op zondagmorgen nemen we uitgebreid de tijd om lekker te ontbijten. Vanuit de ontbijtzaal hebben we prachtig uitzicht over het meer. Het is helaas net iets te fris om buiten te eten, af en toe valt er zelfs een drupje regen. Het is eind Augustus, de ideale periode om de paars gekleurde heide te bewonderen. Thuis had ik al een mooie wandelroute uitgezocht. Een mooi stop momentje op de weg terug naar het zuiden.

De heide op de Posbank bij Rheden staat in bloei en dat levert prachtige plaatjes op 🙂

Als we willen parkeren bij het informatiecentrum van Nationaal Park de Veluwezoom blijkt er geen plek te zijn. Aangezien we geen zin hebben om in de rij aan te sluiten voor een routeplan besluiten we gewoon te beginnen met wandelen. Op internet stond dat we voor mijn uitgekozen route alleen maar de zwarte bolletjes moest blijven volgen. Warempel zie ik meteen het paaltje met daarop het zwarte bolletje, een kind kan de was doen, althans dat dacht ik.

Pittige wandeling

Aan het begin van de route zagen we meteen de mooie paarse heide. Daarna liepen we het bos in waarbij het me wel opviel dat de massa’s mensen van de wachtrij nergens te bekennen waren. We lopen, kletsen en genieten van de mooie boswandeling.
Ik had wel gelezen dat deze wandeling door een stuk bos ging maar we waren toch echt al zeker 1,5 uur aan het wandelen terwijl de route naar de Posbank maar 6 kilometer zou zijn. Kort maar krachtig: Die wandeling van 6 kilometer werd een wandeling van 19 kilometer! 😀 Maarrrr uiteindelijk zagen we dan toch de kers op de taart, de paarse heide bij de Posbank. Een mooie afsluiter van een geweldig weekend!

Eindeloze heidevelden. De heide bloeit van half augustus tot half september